Har ingen gett dem penna och papper som små? Glömde föräldrarna bort skillnaden på ditt och mitt i uppfostran?
Jag skrev en insändare om detta för något år sedan och idag har det bara blivit värre och är än mer aktuellt igen, när högsäsongen för dessa vandaler nu börjar närma sig. Det är dags att än en gång återupprepa samma ord, samma moralpredikningar och samma idéer och förslag.
De som borde läsa och förstå det här har inte utvecklat sin hjärna tillräckligt för att läsa, skriva och förstå skillnaden mellan din och min egendom. Inlägg av gamla moralpredikande tanter tillhör inte deras vardag, och det kan jag förstå, men någon annan borde banka in det i dem när inte föräldrarna har lyckats.
All förstörelse, klotter, som brer ut sig i vårt samhälle med allt fräckare tilltag. De förstår inte hur det kommer att påverka dem själva i framtiden, föräldrarna verkar inte heller förstå.
Jag blir så ledsen och förb….d när man promenerar runt Luleå och ser hur det ser ut. När kommunen försöker göra det trevligt på olika sätt med att ställa i ordning och rusta upp kring Luleås omgivningar då kan man med 100 % säkerhet utgå från att dessa skadegörare varit framme och förstört inom loppet av några timmar. Idag är inte Luleå, och de flesta andra städer i Sverige, någon vacker stad trots alla fina förutsättningar.
För alla fastighetsägare är det en stor kostnad som med stor sannolikhet även kommer att påverka marodörerna i framtiden genom höga hyror etc. Vill ni föräldrar inte har era ungdomar boende hos er hela livet, agera nu. Många fastighetsägare har idag redan “gett upp” och sanerar inte bort klottret eftersom det är tillbaka lika fort. De anstränger sig verkligen också för att ta sig in på alla områden. Tänk om de någonsin skulle anstränga sig för att göra något bra kreativt. Ibland funderar man på hur de lyckats på vissa ställen, att inte någon sett dem.
Jag har en idé till kommunens styrande politiker:
Istället för att ha 10-15 ungdomar på sommarjobb som rensar rabatter inom några kvadratmeter låta dem rengöra fastigheter och andra förstörda miljöer. För en billig summa kunde fastighetsägarna och övriga drabbade få tillgång till dessa tjänster.
Kommunen får samtidigt in en mindre intäkt och ungdomarna kanske får lite fostran. Nu tror jag inte att det är de ungdomarna som förstör, men de kan hjälpa till att stoppa skadedjuren.
När jag var tonårsförälder hade jag garanterat upptäckt om mina ungdomar var klottrare. De måste köpa sprayburkar och övriga attiraljer någonstans. De kan inte vara så skickliga att det inte syns på kläderna vid några tillfällen i alla fall. Tvättar de sin egen tvätt, knappast. Varför är det så svårt att sätta dit dem ordentligt? Föräldrarna måste sättas ansvariga och bli skadeståndsskyldiga.
Ps. Finns det inget bekämpningsmedel som hjälper på samma sätt som när Anticimex kommer vid skadedjursbekämpning? Den som uppfinner det kan i resten av sitt liv ägna sig åt precis vad som helst.
Margareta G, som vill promenera och se ett vackert Luleå fri från klotter och förstörelse. Jag vet, en utopi, men man kan väl få drömma i alla fall.
Det var ord och inga visor det, Margareta! Bravooo!
Tack för ditt besök på min blogg, jätteroligt att se dej där!
Tycker att våra inlägg kompletterar varann och att vi ur olika synvinklar får fram en sann bild av klotter och konst, dess bunskap eller brist på mening, och som antingen gör att man blir bedrövad eller får svårt att hålla tillbaks ett glatt leende.
Jag länkar här till mitt inlägg och säger jättetack för att du lämnade din hos mej!
Lägger din sidadress i min blogroll också, hoppas det är okej?
Ska läsa igen och skriver mer på mina kommentar i inlägget (så läs mer där) för jag kom på en idé om ett vackrare Luleå, återkommer till det…
http://imagineit.wordpress.com/2008/08/31/graffiti-det-feministiska-valdet/
av: Alde den september 1, 2008
, kl. 08:18
Alde – Jag kan bli verkligt förb….d och ibland får jag verkligen hejda mig men det finns saker som jag reagerar över och bara måste skriva. Jag vill inte gå till personliga angrepp och där får jag tänka om innan jag skriver.
Det här med klottrare är något som jag ser och reagerar över varje dag eftersom de finns överallt och ingen verkar kunna göra något åt det.
Min äldsta son är konstnär men att uttrycka sig genom klotter har nog aldrig funnits i hans sätt att måla.
Det låter jättespännande med dina nya ideeér hoppas att jag köper det och att politikerna i Luleå också kan se möjligheter med utsmyckning.
/Margareta
av: MargaretaG den september 1, 2008
, kl. 12:32
Jag har i hela mitt liv bott i stockholm och åkt kollektivt näst intill varje dag, då oftast flera gånger om dagen. Jag har sett graffitin komma, gå, öka och minska men det har egentligen aldrig stört mig själva målandet. Jag tycker själv inte att dom flesta sk. “Tags” Är varken snygga eller glädjer mig på väg till jobbet men det har gått för långt. Sanering kostar flera hundra miljoner om året enligt SL och ett par hundra miljoner utöver det också i övriga stockholm.
Allt detta på grund utav ett tunt, tunt lager färg på en vägg eller tunnelbana som egentligen inte stör någons resa, det tar inte längre tid att komma fram med tåget bara för att det är lite graffiti på det, det som tar tid är när SL ställer in avgångar enbart för att ett par ungdomar har varit framme och sprayat. Hur sjukt är inte det egentligen? Jag tror nog att dom flesta människor föredrar att komma i tid till jobbet, eller vart dom nu är på väg, med ett nedklottrat tåg än att komma 30 minuter försent med ett tåg som inte är i den vanliga färgskalan. Jag anser inte att man på något som helst sätt skulle börja acceptera graffitin men alla dessa skattepengar som går till sanering skulle, som dom flesta redan säger. Kunna gå till något bättre. Det är inte graffitin som kostar pengar, det är saneringen och folks attityd måste förändras kring detta milda brott.
Frågan är huruvida tex. pensionärer på äldreboendena prioriterar. Rena väggar och dålig vård eller tvärtom? Så som jag ser det är det nu och dom senaste 10-15 åren har det varit en sådan häxjakt på graffitimålare och klottrare att man nästan skulle kunna tro att vi var tillbaka på 1600-talet.
Om min 16 åriga dotter skulle råka illa ut någon kväll så ser jag hellre att polisen lägger ner sin tid och sitt arbete på att fånga dom riktiga brottslingarna och inte på att jaga ner dessa ungdomar, men även vuxna som, tro’t eller ej kan vara vem som helst. Klottrare äter inte småbarn, dom rånar inte gamlingar och dom förtjänar absolut inte samma fängelsestraff som pedofiler och annat drägg, graffitimålaren kan vara vem som helst, din arbetskamrat, ditt barn eller din kamrat. Människan har blivit på tok för giriga, för i slutändan handlar allting bara om pengar, inte om medborgares egentliga trygghet.
av: 1207 den januari 26, 2009
, kl. 19:08
Du margareta verkar vara en väldigt ensam och inskränkt människa, hur kan du skylla det på uppfostran hos föräldrarna. Ska du hitta något att skylla på se på samhället och hur vi formas hur vi fulltsändigt matas med reklam varje dag hela tiden tillochmed på siten du sitter nu. Varför ska inte alla få synas och få fram sitt budskap, för att vi inte har pengar och kan köpa en reklamtavla? Det är synd att du inte lever i nuet och följer med utvecklingen, sluta va så förbannat insnöad och öppna ditt sinne, men jag kan hålla med om att det finns mer eller mindre passande ställen och att det även är skillnad på en liten fult ditklottrad kråka eller en stor färgspreakande målning på någon trist vägg. är det verkligen så farligt som du vill framstå det att vara? Du drar direkt alla “konstnärer” över en kam och det är dina fördommar som du måste jobba med.. Mvh en som uppskattar det fina.
av: Anders den januari 27, 2009
, kl. 12:11
Jag vill bara tillägga att du inte har pratat om någon som hellst skillnad mellan klotter och graffiti, vad tycker du egentligen om stora “färgbomber” i gråa tunnlar Margareta?
av: Anders den januari 27, 2009
, kl. 12:15
Anders- Jag tycker att det är stor skillnad på klotter och graffiti. Men det jag skrev om, var mer om enskild egendom och förstörelse att inte se skillnad på ditt och mitt.
/Margareta G
av: Margareta G den februari 2, 2009
, kl. 12:50
Anders – Ensam vet jag inte, beror på vem du jämför med. Inskränkt , i dina ögon är jag säkert det. Jag kan skylla på uppfostran att lära sina barn skillnaden mellan ditt och mitt. Jag lägger självklart inte hela skulden på oss som föräldrar, det finns många fler faktorer som spelar in.
Jag kan inte se att reklamen och klottret har något samband. För mig är inte klotter reklam och jag tror nog att jag lever i nuet ganska mycket men vi lever den på mycket olika stadier, åldersskillnaden har nog stor inverkan på våra åsikter. Alla människor lever i nuet, det går inte att resa varken fram eller bak i tiden, vi har inte kommit så långt i utvecklingen ännu – det sker bara på film.
Jag håller med dig om att det finns en stor skillnad i klotter och det jag ser som graffiti. Däremot anser jag fortfarande att det är viktigt att vi inte förstör för andra människors egendom. Det skulle kunna finnas lösningar på det problemet för graffitimålare, det är en helt annan diskussion.
/Margareta G
av: Margareta G den februari 2, 2009
, kl. 12:59
1207 – Jag vet ingenting om SL:s regler och hur de agerar. Däremot ser jag inte att vi ska ställa olika brott mot varandra eller hur vården fungerar idag har absolut ingenting att göra med klottret eller graffitin.
Det jag skriver om handlar inte riktigt om det du funderar över. Det handlar om ett brott och att lära människor från tidig ålder att se skillnad på ditt och mitt. Jag tycker aldrig att klotter är vackert däremot finns det mycket vacker graffiti. Att de sedan målar på min egendom det kan inte jag acceptera. Det kostar för mig många tusen varje gång jag sanerar och tar bort det. Både som liten företagare och för samhället i övrigt kostar det otroligt stora pengar vilket medför mycket annat.
Jag vill inte att den miljö jag bor i ska vara nedklottrat vilket medför att vi måste ta bort det. Jag är absolut inte ensam om det. Jag vet och har insyn i både kostnader och vad “mina” hyresgäster vill. Jag får inga hyresgäster om jag skiter i att ta bort det som klottrare orsakar både på fastigheten och i närmiljön.
Så är det kort och gott, att sedan ha olika åsikter om själva klottret det kan jag förstå och jag ser en röd tråd genom åsikterna. Jag kan även hålla med dig om att människor har blivit mer och mer giriga och att mycket handlar om pengar men någonstans går gränsen. Tillåter vi klottret kommer vi inte att ha råd att bo i lägenheter på grund av de höga kostnaderna för saneringen. Ingen fastighetsägare har råd att hålla fastigheter som välgörenhet, det måste åtminstone gå +/- noll, vi måste se realistiskt och förstå de mest elementära grunderna i intäkter och kostnader.
/Margareta G
av: Margareta G den februari 2, 2009
, kl. 13:18
äkta svensson!
rätt så patetiskt att lägga in ett inlägg på bloggen, om något som man själv inte ens vet något om.
dom som har pengar dom gör de också
genom reklamen
vi har inga pengar de e därför de e olagligt.
av: arke 03:45 den maj 18, 2009
, kl. 15:58
Arke – Ingen Svensson, har ett annat efternamn. Jag förstår inte vad som är patetiskt med att i sin blogg skriva ner sina åsikter. Jag tror att jag vet tillräckligt om klotter för att kunna skriva ner mina åsikter. För det första behöver jag bara gå utanför min ytterdör för att se eländet och sedan vet jag hur fruktansvärt höga kostnaderna är för fastighetesägare, bilägare, husvagnsägare mm som får sina egendomar förstörda.
Har du en egen egenodom som du äger utan att ha bank eller någon annan kreditgivare som delägare bryr jag mig inte om vad du gör med den, men att ge sig på andras egendom …
Att jämföra reklam med klotter? Jag kan också tycka att vi har för mycket reklam överallt, jag förmodar att du menar den reklam som finns på affischer och övrigt ute i samhället. Det är enkelt att ta bort och det gör många genom att riva ner det när de går förbi och har för lite att göra, vilket gör att reklamen blir ännu värre.
Att tro att det är olagligt för att du inte har några pengar? Jag tror inte att klotter skulle vara tillåtet även om du betalade för den, vilken egendomsägare vill ha det även om du betalade?
Jag vet inte hur du bor eller om du bor hos dina föräldrar, tag reda på vad din fastighetesägare betalar för klotter på sina fastigheter varje år, hur mycket av det som läggs på hyran, indirekt? Du kanske inte klottrar på “din egen fastighet? Varför inte i sådana fall. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst som svar på ditt anonyma inlägg, men nu säger jag bara godnatt och jag hoppas att du också växer upp en dag.
/Margareta G
av: Avsändare Margareta den maj 30, 2009
, kl. 20:35
Snälla ni som klottrar eller förstår dom. ge mig ett argument som ger de rätten att förstöra någon annans egendom? Att företagen har mer pengar och lägger de på reklam? Jag ser inte någon likhet med reklam och klotter?
Köp en plywood skiva eller papper eller fråga om lov. Alla håller nog med att det är lite roligare i gråa tunnlar om de är lite konst där. Men man får inte bara göra som man tycker :)
Om vi ska vara ärliga är det inte bara yngre som tycker de är kul att vara busiga? Nu kanske jag drar över en massa människor över en kant men. Det som görs nu är så jävla o proffsigt så ni ger alla som inte är insatta en väldigt negativ bild.
av: Anton den juni 23, 2009
, kl. 14:52
Anton – Du drar ju inte alla över en kam eftersom du skriver att det bara inte är yngre som klottrar och jag är benägen att hålla med dig, beroende på vad som går under ordet yngre. Din sista mening förstår jag inte riktigt eftersom det känns som att det går stick i stäv med det du skrev tidigare. Jag håller med dig om att det finns proffsigt “klotter” men liksom du ser inte jag likheten mellan reklam och klotter och att jämföra dessa två?
/Margareta G
av: Avsändare Margareta den juni 23, 2009
, kl. 21:10